ET RU
Helistame tagasi 53870751

25 kõigi aegade ilusaimat autot

25 kõigi aegade ilusaimat autot

Neid unustamatuid autosid ühendab eriline ilu, mida ajavool pole suutnud tuhmistada.

 

  1. Ford Mustang 1964 1/2 – 1966

Juhtiv disainer: Joe Oros.
Sellel Falconi  lihtsustatud mehhaanikale ehitatud sportkupeel, Fordi sarja odavaimal autol,  oli enneolematu edu suuresti tänu oma disainile – pika nina ja lühikese tagaosa klassikalised proportsioonid. Esimene Mustang oli ainus Tiffany juveelimaja poolt tunnustatud auto, mis pälvis tipptasemel disaini eest kuldmedali.
Ford Mustangi disain oli mitme Fordi disainistuudio vahelise konkurentsi tulemus. Võitjaks osutus Joe Orosi juhitud disainimeeskond.

 

  1. Chevrolet Corvette 1956 – 1962

Juhtiv disainer: Harley Earl.
1953. aastal, mil debüteeris esimene Corvette, pöörasid vähesed autofännid sellele tähelepanu. Asjad läksid halvemaks siis, kui 1954. aasta oktoobris tutvustas Ford oma rodsterit Thunderbird, mis tegi kohe lõpu Corvette’i  niigi tagasihoidlikule müügile. General Motors üritas päästa autot, millest saab tüüpiline Ameerika sportauto, kujundades selle hädaolukorras ümber, kuid see ei aidanud ajatu ilu klassikaks saanud Corvette´i müüki suurendada.

 

  1. Lamborghini Miura 1966 – 1973

Välja töötanud Marcello Gandini Bertone´i jaoks.
Peenel Miural on lisaks oma ilule au olla ka esimene supersportauto  Lamborghini V12 põiki asetseva mootoriga, mille maht on 3,9 l ja võimsus 350 hj (260 kW).

Seda autot hakkas saladuskatte all arendama  grupp insenere sellest momendist alates, kui  Ferruccio Lamborghini  firma asutas, eelistades võrratuid võidusõiduautosid. Ajakirjanduse ja publiku innustunud reaktsioon 1966. aasta Genfi autonäitusel veenis Lamborghinit andma Miura tootmisele rohelise tule. Mudel asendati 1973. aastal Countachiga – masin, mis võib palju öelda, kuid ei kuulu nn „heade“ hulka.

 

  1. Porsche 356 и 356 Speedster 1948 – 1965

Välja töötanud Erwin Komenda
Ehkki Porsche loomine sai alguse 1931. aastal, monteeris ettevõte alles 1948. aastal oma esimese mudeli – 356. Selle töötas välja Erwin Komenda, originaalse Volkswagen Beetle´i  loonud grupi liige. Ta oli ka Porsche looja. Sellega jagas 356 mõningaid mehhaanilisi komponente. 356 oli juba disaini suunanäitaja –   ümarad esituled ja ovaalne tagaaken, mis on tootja mudelis olnud viimased 70 aastat.

 

  1. Toyota 2000GT 1967 – 1970

Välja töötanud Satoru Nozaki.
Auto, millest lõpuks sai GT2000, töötas Yamaha algselt välja Nissani jaoks. Pärast seda, kui Nissan projekti tagasi lükkas, esitas Yamaha selle Toyotale, kes oli nõus seda edasi arendama, kuid tegi omaenda disainerile Sator Nozakile ülesandeks kogu kere ümber kujundada. Tänapäeval on GT2000 kollektsionääride seas ihaldatud auto, mis lummab  oma iluga. Toyota pole kunagi välja andnud konverteeritavat GT2000.

 

  1. Ford Deluxe 1939

Juhtiv disainer: Bob Gregory.
30. aastatel viidi läbi intensiivseid katseid, mis ajendasid disainereid  erineva eduga eksperimenteerima aerodünaamiliste konstruktsioonidega. 1939. aastal võttis Ford vastu Lincoln Zephyr1938 disainiga väga sarnase disaini, mis sai silmapilkselt klassikaks.
30ndate Ford jäi konkurentidele, eriti Chevrolet´le, alla, kuid selle vastupidamatu ilu on ajaproovile vastu pidanud, mida ei saa öelda ühe või teise ajastu teiste autode kohta.

  1. Alfa Romeo Spider 1966 – 1969

Välja töötanud Battista Pininfarina ja Franco Martinengo Pininfarina jaoks.

Alfa Romeo Spideri projekt oli Pininfarina maja (siin töötas selle asutaja Battista Pininfarina) viimane arendus. Uus auto asendas Giulia Spiderit, mistõttu sai selle disain prioriteediks, mida tuleks tähelepanelikult jälgida. Mudeli väljatöötamine oli algusest peale edukas, kuid kuulsust lisas selle unustamatu välimus hittfilmis „The Graduate“ (1967).

 

  1. Citroën DS 1955 – 1975

Välja töötanud Flaminio Bertoni.
See omapärane prantslane, kes sai 20. sajandi autode seas kolmanda koha (edestades Ford Model T-d ja Volkswagen Beetle´it), oli äärmiselt uuenduslik, aerodünaamiline, futuristlik. Itaalia tööstusdisaineri ja skulptori Flaminio Bertoni loodud DS on avalikkuses ja erialases ajakirjanduses esimesest päevast au sees olnud.

 

  1. Aston Martin DB9 2004 – 2016

Välja töötanud Henrik Fisker ja Marek Reichman.
DB9 tähistab Aston Martini ümberkujundamise algust väsinud ja ebapüsivast konstruktorist üheks vaimustavamaks tootjaks maailmas. Selle jooned on ustavad Aston Martini traditsioonidele, kuid see ei kuulu sajandi esimese kümnendi jooksul nii moes olnud ja hukatuslikuks osutunud keerukate projektide hulka. DB9 disain on olnud eeskujuks ja inspiratsiooniks Aston Martini projektidele viimase 15 aasta jooksul. Muuseas, Fordile tuleb au anda selle eest, et ta muutis Aston Martini selliseks, nagu see on praegu.

 

  1. Lincoln Continenta 1939 – 1942

Välja töötanud Edsel Ford ja Bob Gregory.
See mudel, mida kuulus disainer Frank Lloyd kirjeldas kui “kõige ilusamat autot, mis kunagi loodud”, sündis Edseli – Henry Fordi poja – isikliku projektina. Kord 1939. aastal Floridas puhates ja sõpradega hommikust süües kujutas ta ette autot, mis oleks Ameerika või isegi rahvusvahelises mastaabis etaloniks. Bob Gregory mõistis täielikult oma bossi unistusi kaunist pika nina ja lühikese sabaosaga kabrioletist, mis põhines kaasaegsel Lincoln Zephyril. Edseli kontinentaalne hommikusöök sõpradega oli edukas, ajendades teda looma mudelit, mis on kõigi aegade üks olulisemaid Ameerika klassikuid.

 

  1. Chevrolet Corvette Sting Ray 1966 – 1967

Välja töötanud Larry Shinoda.
Teise põlvkonna Corvette´i olulisust selle mudeli legendistaatuse säilimisel on võimatu üle hinnata. C2 andis ette selle, mis saab Corvette’i  põhiaspektiks aastakümneteks. Kahest eraldi osast koosneva tagaakna ja fikseeritud katusega versioon on tänapäeva kollektsionääride seas ihaldatud ja kallis mudel.

 

  1. BMW CS и CSL 1968 – 1975

Välja töötanud Wilhelm Hofmeister.
See kupee oli “kompaktse joone” versioonis, mida tunti “uue BMW klassina”. Mudeli eduga kaasnes tootja, kes polnud kunagi olnud eriti edukas ettevõte, taastumine ja muutumine vaimustavaks konglomeraadiks, millisena me ettevõtet praegu tunneme.  50 aasta pärast saame kahtlemata öelda, et selle kauni Saksa kupee ilu peale ei hakka ajahammas.

 

  1. Lincoln Continental 1961 – 1967

Välja töötanud Elwood Engel.
60ndate lõpus soovis Robert McNamara (kes oli tol ajal Fordi president ja kellest saab John F. Kennedy valitsuse kaitseminister) Lincolni kaotada. Rühm entusiastlikke kaubamärgisse uskujaid sai ülesandeks McNamara otsus ära muuta. Lincolni „päästjad“ võtsid disaini, mis  oli loodud algselt Thunderbirdile, ja veensid lõpuks McNamarat Lincolnile võimalust andma. Nad ei teadnud veel, et see on kultuurifenomen, uue  mudeli loomine, mis muuseas taaselustas aastakümneid tagasi loodud kontseptsioonid, näiteks  taga paiknevate hingedega „enesetapu“ tüüpi tagumised uksed ja sedaan kabriolett.

Juhuse tahtel kaotas president John F. Kennedy baasis Lincoln Continental kokku pandud presidendi limusiinis traagiliselt elu.

 

  1. Bentley R-Type Continental 1951 – 1955

Välja töötanud Stanley Watts  HJ Mullinerile
Mudel R-Type Continental oli kuulsa Bentley R-Type´i ülitõhus versioon. Õnneks andis disainikonsultatsioonifirma HJ Mulliner talle vapustavalt ilusa “kere”, mis näitas  elegantselt ja kaunilt auto võimsust.  207 toodetud autost oli ainult 43-l vasakpoolne rool, andes mõista, et Bentley kavandas  Continental R-Type´i oma Briti ostjatega.

 

  1. BMW 507 1956-1959

Välja töötanud Albrecht von Hertz.
Nagu iga teine 1953. aasta Mercedes-Benz 300SL, oli ka BMW 507 Saksa ärimehe Max Hoffmani vaimusünnitis. Tal oli 1950ndatel õigus müüa Mercedes-Benzi ja BMW autosid. Ta soovis, et rodster näeks elegantne välja ja oli pettunud BMW esitatud kujundusttepanekutes. Hoffman  peaaegu et määris BMW lepingu kaela Saksa-Ameerika disainerile Albrecht von Hertzile, kes lõpuks kujundas legendaarse rodsteri välimuse. Üks nendest kuulus Elvis Presleyle endale.

 

  1. Continental Mark II 1956 – 1957

Kujundus John Reinharti juhtimisel
Continental Mark II oli Ford Motor Company esimene ja ainus Continentali toode. See oli William Clay Ford vanema peaaegu isiklik projekt austusavaldusena oma isale Edsel Fordile, kelle juhtimisel loodi originaalne Lincoln Continental, mille kujundus pälvis erilist tähelepanu. Continental Mark II oli tollal kõige kallim Ameerika auto, selle hind 10 400 dollarit ületas mõne tolleaegse Rolls-Royce mudeli väärtuse. Projekt kaotas aga  siiski raha, mistõttu ettevõtte toonane president Henry Ford tühistas selle kahe aasta pärast.

 

  1. Bugatti Type 57 Atlantic 1935 – 1937

Välja töötanud Jean Bugatti.
See muljetavaldav kahekohaline alumiiniumkupee demonstreeris õmblust, mis ulatus sabaosast ninaotsa, nagu tolleaegsete lennukite keredel. Kuid mis selle hingematva aerodünaamilise kupee juures tõeliselt silma paistis, olid selle muljetavaldavad jooned. Bugatti ehitas ainult 4 Atlanticut, neist teada on vaid kolme saatus. Viimase, oksjonil müüdud auto hind küündis 40 miljoni dollarini.
Pildil on tüüp 57 Atlantic 1936, mis pälvis 2018. aasta veebruaris auhinna „Parimatest parim“.

 

  1. Fiat 124 Sport Spider 1966 – 1982

Välja töötanud Tom Tjaarda Pininfarinale.
Sellel ilusal tagaveolisel rodsteril oli ebaharilikult pikk karjäär – 16 aastat, mille jooksul Fiat seda tootis. Pininfarina ehitas auto sõltumatult, mis on hõlpsasti seletatav sellega, kui keeruline on Itaalia rodsterile mõistliku hinnaga vastu seista. Väike hiiglane.

 

  1. Volvo P1800 1961 – 1973

Välja töötanud Pelle Petterson.
Volvo maine sirgjooneliste sedaanide ja veoautode tootjana on P1800 puhul suur erand. Rootsi paadikujundaja Pelle Pettersoni kujundatud välimusega vallutas P1800 kiiresti stiilsete spordisõprade südamed. P1800 kupee edu viis selleni, et Volvo lasi välja P1800C – ilusa kolmeukselise furgooni, mis sai ka üldsuse poolt ära märgitud. Teleseriaali „The Saint“ loojad kasutasid Volvo P1800 peategelase Simon Templari jaoks, keda mängis Roger Moore, kui Jaguar ei suutnud E-Type´i pakkuda, luues reklaami väikesele rootslasele.

 

  1. Mercedes-Benz SL ‘Pagoda’ (W113) 1963 – 1971

Välja töötanud Paul Bracq ja Béla Barényi
Seeria W113 esimeseks mudeliks nimetatud 230 SL pidi minema kolme automonstrumi jälgedes: ületamatu Coupe Gullwing, Roadster ja populaarne 190 SL. Peagi mõisteti Mercedes-Benzis, et autolegendi pole mõtet uuendada, nii et disainerid Paul Bracq ja Bela Barenyi andsid uuele mudelile oma,  erilise individuaalsuse, luues  hetkega järjekordse legendi. Avalikkus nimetas W133 pagoodiks selle katuse ebahariliku kumeruse tõttu, mis meenutab Aasia templite nõgusaid katuseid ja loodud pikka kasvu reisijate jaoks.

 

  1. Porsche 911 1964 – 1989

Välja töötanud Ferdinand „Bucci“ Porsche ja Erwin Komenda.
1964. aasta Porsche 911 on mudel, mis lõpuks asendas 1964. aasta 356. Selle disainis Ferdinand Porsche – ettevõtte asutaja lapselaps. Projekti viis lõpule 356 looja Erwin Komenda. Nendel mudelitel on palju sarnasusi. 911 oli mõeldud palju võimsamaks autoks kui 356, kuid sellel oli ka erakordset elegantsi ja visuaalset graatsiat, millest praegune mudel (pildi taustal) võib vaid unistada.

 

  1. Jaguar E-Type (XK-E) 1961 – 1975

Välja töötanud Malcolm Sayer.
Seda autot, mida tuhandeid kordi nähtud kinode ja telerite ekraanidel, kirjeldas Enzo Ferrari ise kui “kõige ilusamat autot, mis eales ehitatud.” Mudeli päritolu polnud sugugi plebeilik, selle mehaanika pärineb Jaguar D-Type´ilt – Le Mans’i 24 tunni  sõidu võitja kolmel järjestikusel aastal (1955, 56 ja 57 aastat), aga ainulaadse aerodünaamikaga disain sündis lennundusinsener Malcolm Sayeri peas.

 

  1. Ford GT40 1964 – 1969

John Freilingi põhikujundus Lola Carsile.
Legendaarse Ford GT40 lugu on dokumenteeritud filmis „Ford v. Ferrari“: “vaen, mis lõi legendi”.  Kuid tuleb rõhutada, et see muljetavaldav Le Mansi 24 tunni sõidu kolm aastat järjest (1966., 1967. ja 1968. aastal) võitnud võistlusauto tegi seda elegantsi ja stiiliga, saades 60. aastate kuulsaimaks autoks. Ford tegi GT40 väga piiratud hulgal. Täna on need mudelid ihaldatud autod kollektsionääride seas.

 

  1. Mercedes-Benz 300 SL (gullwing и Roadster) 1954 – 1962 гг.

Välja töötanud Friedrich Geiger.
Ameerika Ühendriikide Mercedes-Benzi (nagu ka BMW) pressiesindaja Max Hoffman veenis tootjat ehitama võimsa sportauto, et jõukat Ameerika avalikkust rõõmustada. Ettevõttes otsustati, et uus auto peab põhinema võistlusautol 300 SL, millega ettevõte sõitis oma esimestel sõjajärgsetel võistlustel. Tulemuseks oli legendaarne 300 SL Gullwing, mis oli kokku pandud aastatel 1955–1957. 300 SL on muljetavaldav konverteeritav variant, mis asendas Gullwingi 1957. aastal. Praegu tuleb 300 SL-i  eest välja käia vähemalt 1 500 000 dollarit.

  1. Ferrari 250 GTO 1962 – 1964

 

Kujundanud Sergio Scaglietti.
Ferrari 250 GTO loodi  erilise homologeerimise eesmärgiga, konkureerimaks Grand Touring Group 3 ahelas. Seetõttu lasti  mudel välja väga piiratud koguses. Ferrari tootis 3 aasta jooksul vaid 39 autot ja iga selle omanik oli varem heaks kiidetud. Muljetavaldava kujunduse mõtles välja ja teostas Scaglietti disainimaja asutaja Sergio Scaglietti, kes on aastate jooksul pälvinud Enzo austuse ja usalduse. Viimasel oksjonil küündis Ferrari 250 GTO hind 55 miljoni dollarini.

 

Viimased saabumised